Boerenjaar is terug vanaf 5 januari

Elke dinsdag om 20.35 u op VIER

Wereldwijd was 2020 een bijzonder jaar. Om te onthouden of om te vergeten. Ook voor de boeren had de pandemie een ongeziene impact. Op de oogst, op de verkoop, op investeringen, op de lokale keten en op de internationale markt. Enkele cameraploegen van Hotel Hungaria volgden een aantal Vlaamse boerenfamilies op de voet, doorheen de seizoenen, hoogtepunten en tegenslagen van 2020.

In het tweede seizoen van Boerenjaar geven 10 families de kijker een unieke inkijk achter de schermen van hun boerderij. Oude bekenden maar ook heel wat nieuwe gezichten vertellen openlijk over hun toegewijde way of life. Maak kennis met de boeren uit  het tweede seizoen van Boerenjaar.

Bert (42) en Mahecor (39) uit Herne (Vlaams-Brabant) vormen een uniek duo. De ene gaf recent zijn job als bosbouwingenieur op om op duurzame wijze te gaan boeren. De andere is een goedlachse schrijnwerker met Senegalese roots die in zijn vrije uurtjes aan landbouw doet.

Mieke (30) is de drijvende kracht achter het melkveebedrijf met ijssalon van de familie Aertsen. De jonge boerin zou zich liefst dag in dag uit met haar koeien bezighouden. Maar sinds haar moeder in 2016 plots met de noorderzon verdween, ontfermt Mieke zich ook over het horecagedeelte. Gelukkig kan ze terugvallen op haar zus Sofie (30), met wie ze lief en leed, ijstaarten en administratie deelt. Het koppige karakter van boer Jan (59) botst soms met de visie van zijn dochter.

Voor de familie Bolsens uit Bornem (Antwerpen) komt boeren niet alleen op de eerste maar ook op de tweede en de derde plaats. Hoewel tienerdochters Flore en Roos de liefde voor de land- en tuinbouw niet delen met vader Benny en moeder Liesbeth, hebben ze wél de 'werkpollen' van hun ouders geërfd. Regelmatig ligt er een lijstje met taakjes klaar die de meisjes plichtsgetrouw afvinken, al is dat niet altijd met evenveel enthousiasme.

Marijn Delanote uit Dikkebus (West-Vlaanderen) is al de vijfde generatie boer uit de familie. Samen met zijn vrouw Lore baat hij in Dikkebus een vollegrondsgroenten- en akkerbouwbedrijf uit, dat ieder jaar 165 hectare aan aardappelen, spruiten, bloemkolen en andere diepvriesgroenten plant en oogst. Heel wat werk om te verzetten.

Bij de familie Devriendt heeft elk gezinslid de boerenmicrobe te pakken. 22 jaar geleden namen Johan en Nancy het gemengd bedrijf over van Nancy’s ouders. Johans ouders hadden een melkveebedrijf, maar melkvee, dat is niets voor Johan. Hij begon met zacht fruit en groenten opnieuw van nul, maar ondertussen teelt het bedrijf zo’n 80 hectare aan aardappelen, sla, prei, bloemkool en bessen.

Als je de familie Naudts uit Lochristi (Oost-Vlaanderen) over planten hoort praten, krijg je meteen een glimlach op je gezicht. De passie spat ervan af bij deze derde generatie siertelers. Patrick (56) en zijn vrouw Leen (56) zijn de trotse eigenaars van Fleurig, een letterlijk én figuurlijk bloeiend bedrijf dat allerlei soorten perkplanten kweekt en aan gemeentebebloeming doet. Het koppel heeft tenslotte maar één missie: kleur in de wereld brengen.

Fans van het eerste seizoen van Boerenjaar herinneren zich ongetwijfeld nog de familie Schreurs uit Kozen (Limburg). Vader Paul (59) en zoon Daan (29) zijn twee Limburgse fruitboeren die even smakelijk over hun appelen konden vertellen als ervan eten. 2020 belooft voor dit duo een écht boerenjaar te worden. Terwijl heel de wereld in de ban is van een nieuw dodelijk virus, zegeviert de fruitmicrobe in Kozen.

In het eerste seizoen van Boerenjaar maakten we al kennis met de familie Theunis uit Glabbeek ((Vlaams-Brabant). Deze drie sterke vrouwen runnen een vleesveebedrijf met speelboerderij. Terwijl mama Catherine en dochter Margo zich over de speelboerderij ontfermen, is het de 25-jarige Ines die zich sinds het overlijden van haar vader ontpopt tot een stoere koeienboerin.

Al van kindsbeen af helpt Hendrik (32) uit Sint-Truiden (Limburg) dag en nacht mee op het gemengd bedrijf van zijn vader dat fruit, aardappelen, bieten en rundsvlees produceert. Ondertussen is hij niet alleen getrouwd met de boerderij maar ook met Femke (32). Samen met hun 2 schattige dochtertjes, Eleanor (7 ) en Colette (4), vormen ze de familie Vlekken. Het jonge koppel staat te springen om het bedrijf over te nemen van boer Willy (72), Hendrik’s pa die stilaan aan zijn pensioen denkt.

De familie Cobbaert heeft een melkveeboerderij met B&B in het West-Vlaamse Oedelem. In seizoen 1 van Boerenjaar investeerden Jan (52) en Katrien (49) in een nieuwe koeienstal met melkrobot en daar plukken ze nu de vruchten van. In plaats van ’s ochtends om 4u30 op te staan, kan boer Jan zich nog een keertje omdraaien. Boerin Katrien is dan weer gelukkig met de extra quality time met haar ventje.

Boerenjaar, vanaf 5 januari elke dinsdagavond om 20.35u op VIER.