Hotel Hungaria en Voka herschrijven het merkverhaal van Voka

Veltem – 7 DECEMBER 2021: Het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen heeft een nieuw merkverhaal, een nieuw gezicht en een nieuwe baseline: samen ondernemen, samen groeien. Hotel Hungaria co-creëerde de nieuwe positionering, verzorgde de complete rebranding én friste de website op.

In 2020 klopte Voka – het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen dat de belangen van ruim 18.000 ondernemingen vertegenwoordigt – op de deur van Hotel Hungaria met de vraag: ‘willen jullie ons merkverhaal scherper zetten?’. Amper zes woorden, maar best een complex vraagstuk.

Voka bestaat immers uit zeven entiteiten (Voka vzw plus zes Kamers van Koophandel), die allemaal onder het moedermerk Voka vallen, maar die tegelijkertijd ook hun eigen accenten leggen: zowel in verhaal als branding. Eén gemeenschappelijk merkverhaal en merkidentiteit drongen zich op.

We volgden een gestructureerd, pragmatisch proces waarvan we perfect weten hoe we het moeten organiseren, en dat zowel storylistening als storytelling combineert. Co-creatie zorgt ervoor dat we altijd tot een optimaal en vooral breedgedragen resultaat komen”, vertelt Joris Joosten, Strategisch Directeur bij Hotel Hungaria.

Hotel Hungaria zette samen met Voka gesprekken en workshops met de verschillende entiteiten op, organiseerde ronde tafels met (ex-)leden en stakeholders, deed strategische oefeningen ... Het doel? De neuzen in dezelfde richting zetten en één solide verhaal schrijven waarin iedereen zich kan herkennen.

"Het samenwerkingsmodel van Hotel Hungaria zorgde ervoor dat we heel snel stappen vooruit konden zetten. Het resultaat is één uniek verhaal, gedragen door alle uithoeken van onze organisatie, waarmee we Voka nog sterker in de markt zetten”, zegt Martine Taeymans, Directeur Marketing en Communicatie van Voka.

De hele oefening vertaalde zich in een nieuw, eenduidig en gemeenschappelijk merkverhaal en een nieuwe baseline: samen ondernemen, samen groeien. Als oranje kers op de taart ontwierp Hotel Hungaria de nieuwe merkidentiteit van Voka. Het nieuwe merkverhaal en de rebranding werden in een brand book gebundeld, samen met een uitgebreide submerkenarchitectuur.

Voka onthulde haar nieuwe merkverhaal en -identiteit op de Voka Rentrée XL: het startschot van het politiek-economisch jaar dat via vrt.nws live alle huiskamers bereikte. “In het volgende hoofdstuk zullen we het nieuwe merkverhaal tot leven brengen. Storydoing dus. Daden bij de woorden. Daden die echt bewijzen dat Voka ondernemerschap hier laat groeien omdat wij daar allemaal beter van worden”, vertelt Bout Holtof, Creatief Directeur bij Hotel Hungaria.

CREDIT LIST

Klant: Voka