Hotel Hungaria evolueert naar Media- en Marketinghuis

Hotel Hungaria evolueert naar Media- en Marketinghuis

Opgericht in 2009, en bij het grote publiek vooral bekend door de vele tv-programma’s, kondigt Hotel Hungaria de afronding van zijn transformatie naar een Media- en Marketinghuis aan.

Hotel Hungaria staat bij velen in de sector nog synoniem voor productiehuis, van sterkhouders als Dagelijkse kost, Goed Volk en Helden. Maar door het veranderend kijkgedrag van de consument voelde Hotel Hungaria enkele jaren geleden al aan dat het businessmodel – het produceren van tv-programma’s voor lineaire tv-zenders – limieten kende. Ondertussen zette de disruptie zich door in het medialandschap en heeft deze, los van Covid-19, een zware impact op de sector. Om hier als bedrijf tijdig op te anticiperen, werd gekozen voor de transformatie naar een media- en marketinghuis dat zich op nieuwe afzetmarkten richt door differentiatie en innovatie.

“Die evolutie ligt in lijn met wat we ook bij onze klanten zien”, zegt Business Director Claire Selis. “Toyota bijvoorbeeld, is al langer bezig met de transformatie van de Toyota Motor Company naar de Toyota Mobility Company, en zal op termijn geen auto’s meer verkopen maar wel mobiliteitsoplossingen. Ook voor ons als bedrijf was het belangrijk om de kernactiviteiten te verruimen en te zoeken naar een lange-termijn-relevantie.”

Het fundamentele uitgangspunt van Hotel Hungaria is en blijft storytelling, maar dan wel op een duurzame manier en toegespitst op die nieuwe afzetmarkten. “Wanneer je als merk wil connecteren met je publiek, moet je menselijkheid toevoegen”, benadrukt Joris Joosten, Head of Strategy & Creation. “Dat doe je door een authentiek en inspirerend verhaal te vertellen. Door ervoor te zorgen dat iedereen aan je lippen hangt, hoe hard de rest ook staat te roepen. Dat is wat Hotel Hungaria al sinds het begin doet, en wat we nu verder uitbouwen: mensen emotionele verbindingen laten maken met merken door storytelling. Het is dus zaak een sterk verhaal te maken, waardoor de consument zelf de keuze maakt voor het merk.”

“Maar storytelling is uiteraard veel meer dan enkel een verhaal vertellen”, voegt Claire Selis toe. Het is de combinatie van sterke content, strategie en een mix van de juiste kanalen die mensen in de armen van een merk laat vallen. Daarom wordt elk verhaal dat hier naar buiten wandelt – door een perfecte mediamix en een doordacht mediaplan – verteld op de juiste plaats, op het juiste moment en aan de relevante community.” 

Een unieke troef die Hotel Hungaria hier heeft, zijn de eigen huismerken, zoals Dagelijkse kost, Helden, Hoodie, Onze Natuur, Beestig, Olly Wannabe en Iedereen Yoga. Dat zijn merken waarvan Hotel Hungaria zelf eigenaar is, al dan niet in partnership met publishers of adverteerders. “Onze huismerken zorgen ervoor dat we weten hoe het voelt om zelf in de markt te staan en merken door duurzame storytelling in een 360° benadering te positioneren”, aldus Claire Selis. “We zijn in de eerste plaats ondernemers, en wat we hieruit leren, zetten we ongefilterd in voor de klanten waarvoor we werken. Die kunnen daar alleen maar van profiteren.”

Storytelling wordt bij Hotel Hungaria gebouwd op een strategisch fundament van strategie, ondersteund door technologie en design. Door in te zetten op de nieuwste technologieën en vormen van design wordt er ingespeeld op de behoeften van de consument die constant in verandering zijn. En elk verhaal dat bij Hotel Hungaria wordt gecreëerd en verteld, is gebaseerd op insights die uit data getrokken zijn.

“Want we vertellen wel verhalen, maar we geloven niet in sprookjes”, aldus Joris Joosten. “Inspirerende storytelling die tot tastbare resultaten leidt, start met een onderzoek van de community. Gebaseerd op die data en op de afgesproken KPI’s wordt er een strategie ontwikkeld en bepaald welk ecosysteem nodig is. Nulmetingen geven het startpunt weer, tussentijdse metingen zorgen ervoor dat we kunnen bijsturen en eindmetingen tonen concrete resultaten. Die cyclus van data-analyse behoort ook tot storytelling.

De voorbije jaren werd er, in het licht van deze transformatie, veel aandacht geschonken aan het zoeken van het juiste talent, om zowel de media- als de marketing kant van het bedrijf te versterken. Vandaag staat er dan ook een toekomstgerichte organisatie. Zo’n zestig mensen werken ondertussen bij Hotel Hungaria: account managers, producers, creatives, strategen, designers, digital content specialists, projectmanagers, business controllers, videasten, etc. Een zeer gevarieerd team dat het klappen van de zweep kent vanuit eerdere media- en/of marketingervaringen. 

Maar daar stopt het niet. “We doen niet alles zelf want we beseffen goed waar we sterk in zijn en waar we samen met een andere partij veel sterker in zijn”, aldus Claire Selis. “Maar we beseffen ook dat het voor klanten efficiënter is om met één partner te werken. Daarom bouwen we onafhankelijke ecosystemen. Onafhankelijk, omdat we nooit gebonden zijn om partner X of Y te gebruiken. Wij nemen de lead in het proces en kiezen partners op basis van wat de beste keuze voor de klant is.” 

De nieuwe positionering gaat gepaard met een hele nieuwe huisstijl en website. Centraal hierbij staan de dubbele aanhalingstekens, het visuele symbool bij uitstek voor storytelling. Die werden verwerkt in het nieuwe logo en komen ook in de rest van de visuele stijl veelvuldig terug.


Hotel Hungaria heeft op korte tijd al een mooi portfolio van klanten opgebouwd, en werkt nu onder andere voor Toyota Europe, Aveve, Boerenbond, Test-Aankoop, Royco, SKM, Umicore, De Kamer, Studio Brussel, Vinted en vele anderen. Meer info op www.hotelhungaria.be

Nico Van de Velde
Nico Van de Velde Eigenaar, Hotel Hungaria

 

Over Hotel Hungaria

Media- en Marketinghuis

Wanneer je als merk wil connecteren met je publiek, moet je menselijkheid toevoegen. Dat is wat Hotel Hungaria doet: mensen emotionele verbindingen laten maken met merken door storytelling. Via vlogs, blogs, foto’s, tekst, video, tv-programma’s, producten, campagnes en events. En ook via boeken, radio, podcasts en zelfs gaming. Maar we zorgen ook voor storytelling via VR, webplatformen, teambuildings, live webcams, workshops en alles waar we nu nog niet aan denken maar morgen zeker wel. Want storytelling is nu eenmaal veel meer dan een verhaal vertellen. Het is de combinatie van sterke content, strategie en een mix van de juiste kanalen die mensen in de armen van een merk laat vallen.

Hotel Hungaria gelooft in de kracht van duurzame storytelling, onderbouwd door strategie, technologie en design en uitgewerkt in onafhankelijke ecosystemen op maat. Dit resulteert in een emotionele connectie met de relevante community, wat zich vertaalt in meetbare groei van het merk. 

Hotel Hungaria werd opgericht in 2009 en is vandaag gevestigd in het historische NIR-gebouw in Veltem-Beisem, vlakbij Leuven. Daar waar de VRT ooit zijn eerste radio-zendapparatuur plaatste, werken vandaag zestig mensen met verschillende achtergronden en expertise in strategie, creatie, productie, technologie en design. Het team bestaat o.a. uit strategen, digitale strategen, creatives, producers, designers, account managers, producers, videasten enz. 

Drie business units: Services, Ventures en Entertainment 

– Services richt zich naar bedrijven, met focus op de groei van hun business door het connecteren van de consument met hun merk. Het doel van de connectie is inspireren, informeren en commerciële groei. Dit doen we voor nationale en internationale klanten zoals Toyota Europe, Boerenbond, Nationale Loterij, Umicore, SKM, AVEVE, Continental Foods, Museum M, Flanders DC en Test-Aankoop. 

– Ventures zijn de eigen 360°-merken die we in partnership met publishers of bedrijven omnichannel uitbouwen via platformen, tv-programma’s, e-commerce, events, brand extensions. Zo is Beestig niet alleen een online platform over huisdieren maar ook een tv-programma op VTM met een reeks eigen boeken over katten en honden. Op het webplatform Onze Natuur volgen we dagelijks de wilde natuur in België om een film, documentairereeks voor Canvas, events en unieke online (video)content te maken. Hoodie is een grote fictiereeks voor kinderen die sinds maart 2020 te zien is op Ketnet (52 afleveringen in seizoen 1). Ook Dagelijkse kost, Helden, Olly Wannabe en Iedereen Yoga vallen hieronder.

– Entertainment levert audiovisuele content op maat van de publishers VRT, DPG Media, SBS, RTBF, ROULARTA, SANOMA etc. Voorbeelden zijn de YouTube-reeks 'Flowjob' (Studio Brussel), de internationaal bekroonde tv-documentairereeks ‘Goed Volk’ (VRT één), de podcast ‘De Tijd Vooruit’ (De Tijd), de tv-lifestylereeks ‘Een Frisse Start met VT-Wonen’ (Sanoma/DPG Media) en de TV-kinderreeks ‘Rocky & Lily’ (RTBF). 

Hotel Hungaria
Radioweg 18
3020 Veltem - Herent