Hotel Hungaria versterkt aandeelhoudersstructuur

In de week nadat de tweeduizendste aflevering van Dagelijkse kost te zien is op één (VRT), kondigt Hotel Hungaria aan dat de aandeelhoudersstructuur wordt versterkt.

CEO Jeroen Van Haele, Business Director Claire Selis en CTO Olivier Struyven zijn de nieuwe zakelijke partners. De directie van Hotel Hungaria zorgt samen met de huidige aandeelhouders voor een kapitaalsverhoging van 1,5 miljoen euro. Het verworven kapitaal dient om het transformatieproces van de afgelopen jaren en de toekomstige groei te financieren. Hotel Hungaria evolueerde de voorbije twee jaar van een tv-productiehuis naar een media- en marketinghuis. De drie nieuwe aandeelhouders verwerven samen 27,3%.

Groeien is transformeren

Door het veranderend kijkgedrag van de consument voelden de huidige aandeelhouders twee jaar geleden al dat het businessmodel – het produceren van tv-programma’s voor lineaire tv-zenders – limieten kende. Ondertussen zette de disruptie zich door in het medialandschap en heeft deze een zware impact op de sector: commerciële zenders zagen de inkomsten dalen en implementeren nieuwe modellen. Zo kondigde DPG Media vorige maand nog een versnelling aan van hun transformatieplan dat inzet op streaming. VRT vreest bij een volgende besparingsronde nog strenger te moeten snoeien in het aanbod. Om hier als Hotel Hungaria tijdig op te anticiperen, kozen aandeelhouders en management voor de transformatie naar een media- en marketinghuis dat zich op nieuwe afzetmarkten richt door differentiatie en innovatie.

Differentiëren: media- en marketinghuis met focus op storytelling.

​Shell is al lang geen olie- of gasbedrijf meer, maar een energieconcern. Toyota zal op termijn geen auto’s meer verkopen maar mobiliteitsoplossingen. Ook voor Hotel Hungaria was het belangrijk om de kernactiviteiten te verruimen en te zoeken naar een lange-termijn-relevantie. Het fundamentele uitgangspunt is: storytelling. Het vertellen van verhalen bestaat al sinds het ontstaan van de mens, en zal ook blijven bestaan, zij het in vele vormen. Vandaag vertaalt storytelling zich in games, campagnes, video’s, tv-programma’s, print, native content, podcasts, events etc.

Nico van de Velde:
“Door te vertrekken vanuit storytelling kunnen we onze producten en diensten flexibel aanpassen aan de steeds evoluerende noden van de markt. Zal de toekomstige consument straks meer tijd besteden aan streamingdiensten dan aan het lineaire tv-kijken, komt de concurrentie uit een heel andere hoek en wint gaming aan belang? Wat het ook wordt qua genre, product of dienst, Hotel Hungaria wil op een wendbare manier kunnen anticiperen op elke vorm die door de consument wordt verkozen.”

Bart Verbeelen:
“Het zijn trouwens niet alleen publishers zoals VRT, DPG Media, SBS, Roularta of Sanoma die goeie storytelling willen in hun zoektocht naar content. Ook merken, bedrijven en overheids- diensten zoeken meer en meer naar het vakmanschap dat verhalen vertellen toch is. En hun noden zijn gevarieerd: producten aan de man te brengen is niet langer vanzelfsprekend en vraagt relevante storytelling, maar het gaat ook over employer branding of over een imago dat inspirerend aanvoelt voor de consument. Allemaal noden waar duurzame storytelling het antwoord biedt. Die evolutie brengt opportuniteiten naar nieuwe afzetmarkten die Hotel Hungaria de ruimte geven om te groeien.”

Innoveren: storytelling met strategie, technologie en design

Voor Hotel Hungaria start alles met storytelling, maar om een fundamentele – en dus emotionele – connectie te kunnen maken tussen merken en mensen, ziet het bedrijf drie essentiële pijlers: strategie, technologie en design. Strategie in deze context is nodig om in de veelheid van verhalen de consument te bereiken op een efficiënte en doel- gerichte manier. Voor Hotel Hungaria vertrekt strategie vanuit de beweegredenen van de consument. Mensen met dezelfde interesses, drijfveren en behoeftes worden door Hotel Hungaria binnen communities geplaatst, ongeacht hun geslacht, leeftijd of achtergrond. De methodiek start vanuit data, kwaliteitsonderzoek maar vanzelfsprekend ook vanuit het buikgevoel dat door de tv-ervaring nog steeds aanwezig is en een belangrijke factor blijft. Maar storytelling is ook onlosmakelijk verbonden met technologie, een essentiële tweede pijler bij de keuze hoe een verhaal wordt verteld en welke kanalen het best geschikt zijn om dat verhaal te vertellen. Het bouwen van platformen, het begrijpen van social media-algoritmes of e-commerce, de juiste technologische keuzes bepalen mee de kracht van storytelling. Ook die kennis behoort tot het expertisedomein van Hotel Hungaria, net zoals de expertise voor de derde pijler: de- sign. De vorm waarin het verhaal wordt aangeboden moet zich specifiek naar de noden en wensen van de consument richten, inspirerend en gebruiksvriendelijk tegelijk.

Nico Van de Velde:
Vandaag staat er dan ook een toekomstgerichte organisatie. Zo’n zestig mensen ondertussen en het is een zeer gevarieerd team: account managers, producers, creatives, digitale strategen, merk-strategen, designers, projectmanagers, business controllers, videasten en ga zo maar door.”

Koken kost geld

Hotel Hungaria investeerde voor het transformatieproces drie miljoen euro. De Investeringen waren vooral gericht op het aanwerven van tientallen nieuwe profielen uit de marketingwereld en de digitale wereld, het professionaliseren van de ondersteunende diensten, en het inzetten op nieuwe merken, producten en genres (fictie). De investeringen leidden in het vorige boekjaar tot een onderfinanciering die nu werd gecorrigeerd door bancaire ondersteuning en de kapitaalsverhoging. De transformatie legde het bedrijf geen windeieren: waar Hotel Hungaria de voorbije jaren als tv-productiehuis een omzet had van gemiddeld vier tot vijf miljoen euro, zet het media- en marketinghuis in 2019 meer dan €10M om. Nu al maken de nieuwe activiteiten veertig procent van de omzet uit, in de toekomst moet dat zestig procent worden. Rekening houdend met het goed gevulde orderboek, mikt het bedrijf voor 2020 op €14M omzet.

Bart Verbeelen:
Transformeren is heftig, en de voorbije periode was dan ook best pittig voor onze organisatie. Maar als je die keuze eenmaal hebt gemaakt en je dan nog mensen uit het bedrijf hebt die dit kunnen verwezenlijken én als kers op de taart ook nog mee willen investeren, dan voelt dat goed aan.”

Jeroen Van Haele (CEO):
Een organisatie met veel verschillende skills coherent houden, is de opdracht. We vragen de medewerkers in deze evolutie ook om uit hun comfortzone te stappen en verder te denken dan de eigen skills. Er is daar veel aandacht aan geschonken de voorbije jaren: aan het zoeken van het talent dat past en verandering aankan, aan het elkaar echt leren kennen, aan weten wat de ander doet en die kennis niet alleen te delen maar ook te integreren. Als die talenten elkaar inspireren, efficiënt samenwerken, goed communiceren, eindig je met een coherent team dat de klant gelukkig maakt en houdt. De mensen zijn de belangrijkste asset bij Hotel Hungaria, zij maken het succes.”

Claire Selis (Business Director Services & Ventures):
Ik stond jarenlang als marketingverantwoordelijke aan de adverteerderszijde voor grote merken, waarin ik marketing stap voor stap zag digitaliseren en evolueren van een kunst naar een exacte wetenschap. Het transformatieproces van Hotel Hungaria stond toen al op mijn radar. Vandaag stel ik vast dat we met Hotel Hungaria inspelen op de echte nood die elk merk heeft: terug connecteren met de consument, niet per se vanuit het product maar wel vanuit de veranderende beweegredenen van die consument. Deze analyseren, begrijpen en toepassen in duurzame storytelling om tot een wezenlijk verschil te komen in de perceptie van de klant en dus ook in het zakencijfer, dat is de kern van onze service. Door strategie, creatie én productie onder één dak te hebben, kunnen we bovendien ook kostenefficiënt werken. Marketeers verwachten die budgettaire haalbaarheid en transparantie ook.”

Olivier Struyven (Chief Technical Operations):
Technologie en innovatie speelt een belangrijke rol in elke sector, dus ook in de audiovisuele. Hotel Hungaria is altijd een voortrekker geweest, zelfs gericht op de interne processen. Zo hebben we jaren gele- den mee het initiatief genomen voor de ondertussen in de marketing en media gekende managementtool DzjinTonik (https://www.dzjintonik.eu), recenter ook voor het media management platform Limecraft (ht- tps://www.limecraft.com/). Onze technologische focus ligt vanzelfsprekend op de producten en diensten die we bieden. Innovatie is key, we zetten er constant op in door research, door nauwe samenwerking met leveranciers en technologische partners, door het afwegen van de relevantie van nieuwe technologieën. Technologie is een wezenlijk onderdeel van storytelling en bepaalt mee de kwaliteit van onze producten.”

Wij zijn Hotel Hungaria. We noemen onszelf een full-service Media- en Marketinghuis. Al zou ‘Geboren-en-gepassioneerde-verhalenvertellers-met-een-grote-liefde-voor-mensen’ ook niet misstaan, maar die omschrijving was net te lang voor onze visitekaartjes. Wij bouwen emotionele banden tussen mensen en merken via entertainende, inspirerende en informerende verhalen. Verhalen met een happy end. Verhalen met impact. Want door mensen emotioneel te raken, zetten we aan tot actie, tot delen, tot gedragsverandering.

Die verhalen verspreiden we via vlogs, blogs, foto’s, tekst, video, tv-programma’s, producten, campagnes en events. En ook via boeken, radio, podcasts, gaming, VR, webplatformen, teambuildings, live webcams, workshops ... en alles waar we nu nog niet aan denken maar morgen zeker wel. Dit allemaal doen we voor nationale en internationale klanten zoals Toyota Europe, de Nationale Loterij, Voka, Quick-Step, Hello Fresh, Vinted, SKM, AVEVE en Test Aankoop, én voor onze eigen merken zoals Dagelijkse kost, Hoodie, Helden, Onze Natuur en Olly Wannabe. We maken ook content op maat van grote publishers: VRT, DPG Media, SBS, RTBF, Roularta, Sanoma, etc. Denk maar aan faqda (Studio Brussel/VRT NU), Huis Gemaakt (VTM) en Rocky & Lily (OUFtivi).

Hotel Hungaria werd opgericht in 2009 en is vandaag gevestigd in het historische NIR-gebouw in Veltem-Beisem, vlakbij Leuven. Daar waar de VRT ooit zijn eerste radiozendapparatuur plaatste, werken vandaag 67 mensen met verschillende achtergronden en expertise in strategie, contentcreatie & design, media & advertising, videoproductie en technologie

www.hotelhungaria.be