Koken in quarantaine: Dagelijkse kost belangrijkste bron van inspiratie

Koken in quarantaine: Dagelijkse kost belangrijkste bron van inspiratie

Het mag duidelijk zijn: het coronavirus doet iets met ons eetgedrag. We koken meer en we kopen ook anders in de supermarkt. Dat blijkt uit de CoronaCookingSurvey, een grootschalig internationaal onderzoek van de Universiteit Antwerpen in samenwerking met de UGent en de KU Leuven.

In het onderzoek werd ook gekeken naar hoe de media ons kook- en eetgedrag beïnvloeden. ‘Traditioneel komen Jeroen Meus en zijn programma Dagelijkse kost in bijna alle studies naar voor als de belangrijkste inspiratiebron voor mensen die zelf willen koken. Merkwaardig, het versterkte zich nog in tijden van corona. De Vlaming probeert duidelijk meer zelf te koken. De klassieke barrières daarvoor zijn een gebrek aan tijd en twijfels over de eigen kookkunsten. Maar mensen die meer tijd hebben en zich de vaardigheden aanleren, zouden later ook blijven koken.’

Er is een enorme stijging in bezoekersaantallen en zoekopdrachten op de website van Dagelijkse kost. Opvallend is dat mensen vooral zin hebben in simpele gerechten. Zo zochten op de site van "Dagelijkse kost" 134% meer kijkers naar het recept voor stoofvlees en spaghettisaus, was er een stijging van 230% in het zoeken naar het recept voor zelfgebakken wafels, 216% naar pannenkoeken en maar liefst 929,5% naar zelf brood bakken. Het bewijst meteen de kracht  van online content: recepten van het eerste uur zijn na meer dan tien jaar Dagelijkse kost nog altijd even relevant.

Maar het succes is op meer gestoeld dan enkel de eenvoudige gerechten. Producent Hotel Hungaria bepaalt ook de digitale contentstrategie en trekt - samen met Jeroen Meus - consequent de kaart van inspiratie en positiviteit. De uitgekiende contentstrategie brengt  de kook-newbies naar de website, social media is hierbij het belangrijkste conversiekanaal. De social content doet de Vlaming ‘goesting’ krijgen om opnieuw te koken, zonder druk of angst voor mislukking, origineel en laagdrempelig tegelijk. Dagelijkse kost bewijst dat een merk vandaag relevant is - en blijft - door het aanbieden van content op maat én die inspireert. Hotel Hungaria blijft er als Media- en Marketinghuis dan ook van overtuigd dat merken vandaag moeten blijven investeren in "content as a service". Dat kan door als merk 'eigen content' aan de kernactiviteiten toe te voegen of door die te integreren in bestaande contentplatformen. Hoe dan ook, een doordachte strategie en gepersonaliseerde content op de juiste kanalen zijn de basisingrediënten voor een lange termijn-relatie met de consument.

 

Benieuwd naar de verdere resultaten van het onderzoek of wilt u zelf graag uw steentje bijdragen? Alle informatie vindt u op https://coronacookingsurvey.be/


Bart Verbeelen Eigenaar, Hotel Hungaria

 

Over Hotel Hungaria

Media- en marketinghuis

Wanneer je als merk wil connecteren met je publiek, moet je menselijkheid toevoegen. Dat is wat Hotel Hungaria doet: mensen emotionele verbindingen laten maken met merken door storytelling. Via vlogs, blogs, foto’s, tekst, video, tv-programma’s, producten, campagnes en events. En ook via boeken, radio, podcasts en zelfs gaming. Maar we zorgen ook voor storytelling via VR, webplatformen, teambuildings, live webcams, workshops en alles waar we nu nog niet aan denken maar morgen zeker wel. Want storytelling is nu eenmaal veel meer dan een verhaal vertellen. Het is de combinatie van sterke content, strategie en een mix van de juiste kanalen die mensen in de armen van een merk laat vallen.

Hotel Hungaria gelooft in de kracht van duurzame storytelling, onderbouwd door strategie, technologie en design en uitgewerkt in onafhankelijke ecosystemen op maat. Dit resulteert in een emotionele connectie met de relevante community, wat zich vertaalt in meetbare groei van het merk. 

Hotel Hungaria werd opgericht in 2009 en is vandaag gevestigd in het historische NIR-gebouw in Veltem-Beisem, vlakbij Leuven. Daar waar de VRT ooit zijn eerste radio-zendapparatuur plaatste, werken vandaag zestig mensen met verschillende achtergronden en expertise in strategie, creatie, productie, technologie en design. Het team bestaat o.a. uit strategen, digitale strategen, creatives, producers, designers, account managers, producers, videasten enz. 

Drie business units: Services, Ventures en Entertainment 

– Services richt zich naar bedrijven, met focus op de groei van hun business door het connecteren van de consument met hun merk. Het doel van de connectie is inspireren, informeren en commerciële groei. Dit doen we voor nationale en internationale klanten zoals Toyota Europe, Boerenbond, Nationale Loterij, Umicore, SKM, AVEVE, Continental Foods, Museum M, Flanders DC en Test-Aankoop. 

– Ventures zijn de eigen 360°-merken die we in partnership met publishers of bedrijven omnichannel uitbouwen via platformen, tv-programma’s, e-commerce, events, brand extensions. Zo is Beestig niet alleen een online platform over huisdieren maar ook een tv-programma op VTM met een reeks eigen boeken over katten en honden. Op het webplatform Onze Natuur volgen we dagelijks de wilde natuur in België om een film, documentairereeks voor Canvas, events en unieke online (video)content te maken. Hoodie is een grote fictiereeks voor kinderen die sinds maart 2020 te zien is op Ketnet (52 afleveringen in seizoen 1). Ook Dagelijkse kost, Helden, Olly Wannabe en Iedereen Yoga vallen hieronder.

– Entertainment levert audiovisuele content op maat van de publishers VRT, DPG Media, SBS, RTBF, ROULARTA, SANOMA etc. Voorbeelden zijn de YouTube-reeks 'Flowjob' (Studio Brussel), de internationaal bekroonde tv-documentairereeks ‘Goed Volk’ (VRT één), de podcast ‘De Tijd Vooruit’ (De Tijd), de tv-lifestylereeks ‘Een Frisse Start met VT-Wonen’ (Sanoma/DPG Media) en de TV-kinderreeks ‘Rocky & Lily’ (RTBF). 

Hotel Hungaria
Radioweg 18
3020 Veltem - Herent