Onze Natuur: ontdek het wilde België.

Hotel Hungaria, VRT en Agentschap voor Natuur en Bos lanceren Onze Natuur, een ambitieus 360°-merk dat wil laten zien dat Onze Natuur verbazend wild en verrassend dichtbij is. Via het online platform onzenatuur.be, social media, een prestigieuze tv-reeks en film brengen we die wilde natuur nu nog dichterbij met als missie elke Belg grenzeloos trots te maken op wat er zich in ons eigen land afspeelt. Zo trots, dat Onze Natuur spontaan beter beschermd wordt. De natuur in onze achtertuin is even indrukwekkend als aan de andere kant van de wereld.

Wij Belgen zijn van nature bescheiden. Maar de Belgische natuur is niks om bescheiden over te zijn: onze dwergmuis weeft even vernuftige nesten in het riet als een Afrikaanse wevervogel. Zonder dat hij kan vliegen. Niet het luipaard maar onze slechtvalk is het snelste dier ter wereld. En als je denkt dat onze Kalmthoutse Heide qua schoonheid moet onderdoen voor de Afrikaanse Savanne, dan moet je maar eens terugkomen wanneer de struikhei de droge vlakte omtovert in een zee van paarse bloemen.

Als je het wil zien, kan je er niet onderuit: we zijn omsingeld door sensationele, wilde natuur.

Onze Natuur heeft als missie het wilde België in volle glorie te laten zien en 11 miljoen Belgen grenzenloos trots te maken op wat er zich in ons land afspeelt.

Zo is er het groeiende online platform Onzenatuur.be dat de ambitie heeft om al het nieuws van Onze Natuur op de voet te volgen. Zo kom jij wat dichter bij de wildernis in je eigen achtertuin. Je volgt er vlogs van cameramensen die door weer en wind op zoek gaan naar het perfecte beeld en van boswachters die live vertellen wat er in hun gebieden gaande is. Je vindt er tips om Onze Natuur zelf te ontdekken en beschermen, nieuws over hoe het gaat met de wolven, webcams om onze natuur live te volgen, ongeziene beelden, onvertelde verhalen, en dat alles gebracht met een ongekende Belgische fierheid.

Op social media komen er dagelijks inspirerende posts die Onze Natuur nog dichterbij brengen en je waar je ook bent confronteren met de wildernis die je rond je bevindt.

Daarnaast komt er in 2020 een prestigieuze tv-reeks op Canvas die zich uitstrekt over 7 unieke biotopen vol dieren die je nog nooit op deze manier zag en verhalen die nog nooit op deze manier verteld werden. Zoals intelligente kraaien die stoplichten kunnen lezen en moordlustige muizen die jagen op de bodem van meren. En er zijn ook plannen voor een film met Onze Natuur in een heldhaftige hoofdrol.

Maar ook te beleven als nooit tevoren.

We willen de Belg met open ogen midden in Onze Natuur krijgen. Daarom organiseren we de komende jaren tal van wandelingen, fietstochten, evenementen en acties die je Onze Natuur écht doen beleven. Je kan niet anders dan je wandelschoenen aantrekken en naar buitengaan. Door weer en onweer.

Om van elke Belg een ambassadeur te maken van Onze Natuur.

Onze missie is de band tussen de Belgen en de Belgische natuur versterken. De Belg ziet de natuur rondom hem wel maar kijkt er gewoon niet naar. We willen heel België omver blazen met wat er hier allemaal te zien is en hen doen inzien dat de natuur hier even spectaculair is als aan de andere kant van de wereld. Want als je met zoveel fierheid en respect naar Onze Natuur kijkt, zal je ze ook spontaan beter beschermen.

Over de makers.

De makers van het 360° merk Onze Natuur zijn dezelfde als achter merken als de Helden, Olly Wannabe, Beestig en Dagelijkse kost. Hun ervaring als storytellers en -doers zullen ze nu inzetten om van Onze Natuur de referentie te maken voor Belgische natuur. Ze hebben de ambitie om van Onze Natuur een merk te maken dat niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven van elke Belg.

Het team dat verantwoordelijk is voor Onze Natuur binnen Hotel Hungaria bestaat uit regisseur Serge Leurs, DOP Pim Niesten, wildlife crew Dick Harrewijn en eindredacteur Joost Tack.

Serge is een regisseur met enorm veel aandacht voor het verhaal en de esthetiek van het verhaal. Hij is de perfecte persoon om straffe verhalen in Onze Natuur uit te lichten. Pim werkt al meer dan 10 jaar over heel de wereld voor documentairemakers als BBC, National Geographic, Animal Planet, NDR en NHK. Hij is de dus ideale persoon om dat internationale, grootse gevoel aan Onze Natuur te geven.

Dick Harrewijn speelde een belangrijke rol bij het maken van de documentaire De Nieuwe Wildernis bij onze bovenburen. En eindredacteur Joost Tack, die zijn strepen bij Hotel Hungaria al verdiende met de reeks Goed Volk, kreeg met de paplepel de liefde voor lokale natuur mee van zijn vader die 10 jaar lang werkte aan het naslagwerk ‘De bossen van Vlaanderen’.

Praktisch.

Het online platform Onzenatuur.be staat nu al in bloei en kent oneindig veel seizoenen. Ook op Twitter, Facebook en Instagram kan je er al niet omheen: Onze Natuur is echt overal. De tv-reeks zal te zien zijn op Canvas in het voorjaar van 2022.

Contact.

Omdat Onze Natuur de referentie wil zijn voor alles in en rond de Belgische natuur, kan je ons altijd contacteren voor samenwerkingen, interviews, opinies of content. Als merk, bedrijf, organisatie of particulier. Samen kunnen we Onze Natuur nog indrukwekkender maken.

Partners.

Met dank aan onze partners ANB, VRT, Natuurpunt, Mooimakers.be, Biobest, Swarovski Optics, Domein van Han,...

Media- en marketinghuis

– Ventures zijn de eigen 360°-merken die we in partnership met publishers of bedrijven omnichannel uitbouwen via platformen, tv-programma’s, e-commerce, events, brand extensions. Zo is Beestig niet alleen een online platform over huisdieren maar ook een tv-programma op VTM met een reeks eigen boeken over katten en honden. Op het webplatform Onze Natuur volgen we dagelijks de wilde natuur in België om een film, documentairereeks voor Canvas, events en unieke online (video)content te maken. Hoodie is een grote fictiereeks voor kinderen die sinds maart 2020 te zien is op Ketnet (52 afleveringen in seizoen 1). Ook Dagelijkse Kost, Helden, Olly Wannabe en Iedereen Yoga vallen hieronder.